ریاضـــــــــــی دان نـــــــــــــــوجوان
In The Name Of GOD
یک شنبه 18 دی 1390برچسب:, :: 23:18 ::  نويسنده : ریاضی دان

آيا مي دانيد عدد بسيار اول به چه عددي مي گويند؟

من هم برايم بسيار جالب بود و دوست داشتم شما هم بدونيد.

عدد 373 همان عدد مورد نظر است . از هر طرف به آن نگاه كني عدد اول است. اگر يك رقم يك رقم در نظر بگيريم ،هر رقمي يك عدد اول است. و همينطور اگر دو رقم د و رقم در نظر بگيريم باز هم اعداد اول داريم. و خود عدد هم كه سه رقمي است نيز عددي اول است. پس به اين عدد ، عدد بسيار اول مي گوئيم .

جالب بود نه؟؟؟؟؟

کودکان بعد از رسیدن به 18 ماهگی می‌توانند اصول پایه ریاضیات را تشخیص دهند.

تیمی از دانشمندان متوجه شدند کودکان در سنین بسیار پائین ترجیح می‌دهند ویدیوهایی را تماشا کنند که در آن‌ها شمارش به شکل درست انجام شده است و از تماشای ویدیوهایی که در آن‌ها اصول پایه ریاضی به درستی رعایت نمی‌شود اجتناب می‌کنند.
قبلا تصور می‌شد کودکان تا 4 سالگی با اصول پایه ریاضی آشنایی پیدا نمی‌کنند، اما این تحقیقات اثبات می‌کند که این اصول در دوران طفولیت و در اولین ماه‌های زندگی انسان در مغز او شکل می‌گیرد.
پروفسور ویرجینیا اسلاتر از دانشگاه کوئین‌لند و همکارانش در این باره گفتند: این یافته‌ها اثبات می‌کند یادگیری در انسان بسیار زودتر از آن‌چه که قبلا تصور می‌شد آغاز می‌شود.
در این تحقیقات یک سری از فیلم‌های مختلف برای کودکان کم سن و سال نمایش داده ‌شد که در آن‌ها 6 ماهی وجود داشت. در یکی از این فیلم‌ها یک دست به هر کدام از این ماهی‌ها اشاره کرده و به درستی از یک تا 6 شمارش را انجام می‌داد. اما در فیلم دیگر این دست به طور اشتباه فقط بین 2 عدد از این ماهی‌ها حرکت می‌کرد و دوباره کار شمارش صورت می‌گرفت.

در این مطالعات که روی 36 کودک انجام شد، محققان متوجه شدند کودکان 18 ماهه بسیار علاقه دارند ویدیوهایی را که در آن‌ها شمردن با ترتیب درست انجام شده است تماشا کنند. این در حالی است که این علاقه در کودکان 15 ماهه دیده نمی‌شد.
پروفسور اسلاتر در این باره گفت: این نتایج نشان می‌دهد کودکان قوانین شمردن درست را بسیار زودتر از آن‌که حتی اعداد را به زبان بیاورند و برای بیان آن‌ها تلاش کنند می‌آموزند.
کودکان معمولا بعد از دو سالگی شروع به یادگیری اعداد می‌کنند و مهارت‌های آن‌ها به تدریج در طول چند سال آینده تکمیل می‌شود. اما قبل از آن سن، کودکان بسیاری از الگوهای شمارشی را که توسط والدین یا برادر و خواهرهای بزرگ‌تر انجام می‌شود به دقت تحت نظر قرار می‌دهند و حتی بسیاری از اصول اولیه را نیز از طریق تلویزیون می‌آموزند.
کلمات هم روی مغز کودکان موثر هستند
مغز کودکانی که مادرشان با آن‌ها صحبت می‌کند رشد بهتری دارد.
محققان متوجه شدند حتی قبل از آن‌که یک کودک شروع به صحبت کند، کلمات نقش مهمی در رشد مغزی او بازی می‌کنند. برای یک کودک 3 ماهه کلمات بسیار بیش‌تر از هر صدای دیگر روی قابلیت تفکر کودکان موثر است.
تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه نورث وسترن نشان می‌دهد کودکانی که کلمات را می‌شنوند به راحتی می‌توانند آن‌ها را دسته‌بندی کنند.
پروفسور ساندرا واکسمن یکی از اعضای دپارتمان روانشناسی در این باره گفت: ما متوجه شدیم که قدرت تکلم انسان با توجه او به محیط اطرافش ارتقا پیدا می‌کند و بعد از مدتی قدرت دسته‌بندی کلمات در آن‌ها تقویت می‌شود. بعد از مدتی قدرت توجه عمومی کودکان اصلاح می‌شود و قابلیت‌های تکلمی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.
برای بررسی این موضوع محققان مطالعاتی را روی 50 نوزاد زیر 3 ماه انجام داده و گروهی از تصاویر را به همراه کلمات یا صداهای نامفهوم پخش کردند.
گروهی از این کودکان بعد از نمایش یک تصویر یک کلمه خاص ساختگی را برای آن می‌شنیدند و برای گروه دیگر یک سری صدای بوق پخش می‌شد.
این تحقیقات نشان داد کودکان با شنیدن کلمات آن‌ها را در ذهن خود دسته‌بندی می‌کنند و با این کار توانایی‌های خود را در این زمینه ارتقا می‌بخشند
.

دو شنبه 14 آذر 1390برچسب:انیشتین,جالب, :: 9:2 ::  نويسنده : ریاضی دان

 

روزی انیشتین به چارلی چاپلین هنرمند بزرگ گفت :

 

 

می دانی آنچه باعث شهرت تو شده چیست؟
این است که همه کس حرف تو را می فهمد!

چارلی هم خنده ای کرد و گفت:

 

 

 

 

 

تو هم می دانی آنچه باعث شهرت تو شده چیست؟
این است که هیچکس حرف تو را نمی فهمد
!

 


دو شنبه 14 آذر 1390برچسب:مورچه ها,شگفتی,هوش, :: 8:47 ::  نويسنده : ریاضی دان


 

مطالعه جدید دانشمندان روسی نشان می دهد مورچه ها از بچه های دبستانی بسیار باهوشترند، دست کم این حشرات در علم ریاضی نسبت به بچه های کلاس پنجمی هوش بیشتری از خود به نمایش می گذارند.محققان دانشگاه "نووسیبیرسک" و دانشگاه علوم رایانه ای و ارتباطات از راه دور سیبری می گویند مورچه ها به طور حتم در حل کردن مسائل ریاضی از یک بچه کلاس پنجمی باهوشترند. برای نشان دادن این توانایی، محققان در میان گونه های مختلفی از مورچه ها متناسب با توانایی شمارش و حل کردن مسائل ابتدایی ریاضی به جستجو پرداختند. به گفته محققان گونه های بسیار اجتماعی مورچه ها از قبیل مورچه های سرخ می توانند اطلاعاتی درباره ارقام را به اعضای گروه مورچه ها انتقال دهند و همچنین عملهای ساده ریاضی را انجام دهند.

دانشمندان برای آزمودن برتری مورچه ها، ابزاری مارپیچی و تو در تو را به وجود آوردند که در نقاطی خاص از آن غذا قرار گرفته بود.رها کردن مورچه ها در میان این مارپیچ نشان داد علاوه بر اینکه مورچه ها از طریق به جا گذاشتن رایحه از خود مسیر راه را به هم گروهی هایشان نشان می دادند، بلکه پیامهایی را درباره ارقامی مرتبط با مارپیچها، فاصله آنها و تعداد قدمهایی که باید برای رسیدن به غذا برداشته شوند را به یکدیگر منتقل می کنند. محققان معتقدند این نتایج نشاندهنده توانایی مورچه ها در استفاده از مقادیر شمارشی و انتقال اطلاعات مرتبط با آنها به یکدیگر است.دیگر مطالعات نشان داده بودند که مورچه ها و زنبورها از قدرت انجام خلاصه کردن، حدس زدن و دیگر مهارتهای مرتبط با ریاضی برخوردارند. مورچه ها همچنین می توانند بر روی ارقام کوچک عملهای ساده ریاضی انجام دهند. بر اساس گزارش دیسکاوری، محققان با اشاره به دیگر مطالعاتی که بر روی توانایی های ریاضی دیگر جانداران انجام شده بود می گویند پرنده ها نیز در ریاضی استعداد دارند، به ویژه پنگوئن ها، کلاغها و طوطی ها در شمارش و حل کردن پازلهای عددی بسیار با استعداد به شمار می روند.

 

 



آدا بیرون          

آدا بیرون، یکی از مهمترین چهره ها و شخصیت های درخشان در تاریخ کامپیوتر است.

او در ۱۰ دسامبر ۱۸۱۵ به دنیا آمد. او دختر یک شاعر روشنفکر به نام لرد بیرون بود. ۵ هفته بعد از تولد آدا مادرش از پدرش جدا شد، چون میخواست دخترش را طوری تربیت کند که یک ریاضیدان یا دانشمند شود و از اینکه او مانند پدرش شاعر شود وحشت داشت. از اینرو بر مبنای تعلیمات او، آدا نتوانست استعدادهای شاعری را بروز دهد و طبق آرزوی مادرش سعی کرد یک تحلیلگر و ریاضیدان بشود. اما در ۳۰ سالگی نامهای به مادرش نوشت و در آن گفت: «اگرچه نمیخواهی من از شعر چیزی بدانم اما آیا میتوانی جلوی علاقه من به علم ادبیات را بگیری؟ برای یادگیری ریاضیات، قوه تخیل و درک استعارهها لازم است و این چیزی است که از طریق آشنایی با شعر و ادبیات، پرورش مییابد و تو آن را از من دریغ کردهای». در هر حال در سن ۱۷ سالگی بود که آدا با مری سامرویل آشنا شد.

او یک زن مشهور مترجم بود که کتابهای درسی را برای کمبریج ترجمه میکرد، از طریق این آشنایی بود که آدا به ریاضیات علاقهمند شد و در این زمینه به تحصیل پرداخت. او خلاقیتهای زیادی از خود نشان داد و ایدههای بکری در رابطه با ماشین حساب و دیگر ماشینهای تحلیلگر داشت. او در ۱۸۴۳ ازدواج کرد و در حالیکه ۳ کودک زیر ۸ سال داشت، شروع به ترجمه تحقیقات دانشمندان سایر کشورها کرد و ایده های خود را نیز به آنها اضافه کرد.

او این ترجمه ها و ایدههای خودش را برای یک دانشمند فرستاد و او را شگفت زده کرد. بابیج از آدا دعوت کرد که در پروژههای او همکاری کند. به این ترتیب آنها شروع کردند به ساخت ماشین حسابی که هم موسیقی پخش کند، هم کار طراحی انجام دهد و هم محاسبه کند. امروز بسیاری از ایدههای آدا در طراحی نرمافزارهای کامپیوتری به کار میرود و یک زبان برنامهنویسی نیز در آمریکا به افتخار او «آدا» نامگذاری شده است.

دو شنبه 14 آذر 1390برچسب:شگفتی های ریاضی,13,زیبا, :: 8:28 ::  نويسنده : ریاضی دان

عدد 13

اگر از كوچه پس كوچه‌های قديمی شهرآنجايی كه هنوز رگه‌هايی از خانه‌های قديمی كاهگلی يافت می‌شود گذر كنيم هنوز هم پلاكهای خانه‌هايی را می توان ديد كه روی آن 1+12 به جای سيزده نوشته شده است، علت آن را در اعتقادات مردم می توان يافت تحت اين عنوان:

نحس بودن 13 !

آنچه در ادامه خواهيد خواند جادوی 13 است كه به نظر جالب می رسد !!!

● 13 عدد اول است.

● 1-13^2 عدد اول مرسن است.

13جسم ارشميدسی موجود است. (اجسام ارشميدسی اجسامی هستند كه وجوه آنها چند ضلعی بوده، نه لزوما از يك نوع ، و كنجهای آنها مساوی هستند.)

عدد 13كوچكترين Emirp است. (Emirp عدد اولی است كه اگر ارقام آن را معكوس كنيم مجددا عددی اول خواهد بود مثلا اعداد 13، 17،31، 37،.....)

● 169=2^13 بامعكوس كردن ارقام آن داريم: 961=2^31 "يعنی رقم های آن مجددا معكوس می شود."

●2^13، 1+ !12 را عاد مي‌كند.

● 13عدد Happy است.(برای دانستن اين كه عددی Happy است، مجموع مربعات رقمهاي عدد را پيدا كرده و دوباره مجموع مربعات عدد بدست آمده را حساب می‌كنيم با ادامه اين روند اگر به عدد 1 دست پيدا كرديم آنگاه به آن عدد Happy گفته می‌شود. مثلا برای عدد سيزده" 10=2^3+2^1 و 1=2^0+2^1 " بنابراين13 عدد  Happyاست.)

● 13نيمی از 3^3+ 3^1- است.

●شاخه زيتونی كه در پشت دلارهای آمريكا كشيده شده است 13 برگ دارد.

●2^13عدد !(1 -13)+ 1را عاد می‌كند بنابراين يك عدد اول ويلسون(Wilson Prime) است. ( هر عدد اول p كه،p و p^2، مقدار p-1)!+1 ) را عاد كنند، عدد اول ويلسون ناميده می‌شود. مثلا عدد 5 عدد ويلسون است. تنها اعداد شناخته شده 5 و 13و 563 است .)

●چرتكه چينی دارای سيزده ستون مهره‌ برای محاسبات است.

● 13بزرگترين عدد اولی است كه می تواند به دو عدد متوالی به صورت n^2+3 افراز می شود.(آيا می توانيد اثبات کنيد؟)

● 1+13- 13^13 عدد اول است.

● نخستين حفره‌ی اول با طول سيزده بين دو عدد 113و 127اتفاق می‌افتد. (منظور از حفره‌ی اول تعداد اعداد مركب بين دوعدد اول متوالی است.)

● 13 كوچكترين عدد اول جايگشت‌پذير (Permutable Number) است. ( اين اعداد، اعداد اولی حداقل با دو رقم مجزا هستند كه با تجديد آرايش در رقم هايشان همچنان عددی اول باقی می مانند مثلا برای عدد 337 ، 733 و 373 و 337 عدد اول است از ديگر اعداد از اين قسم می‌توان به 13,17,37,79,113,119و جايگشتهای آن اشاره كرد.)

● هشت عدد اول ديگر می‌تواند به وسيله تغيير يك رقم از 13 توليد شود.{11, 17, 19, 23, 43, 53, 73, 83}

● نخستين بار پرچم امريكا 13 ستاره و 13 خط داشت كه نشان دهنده تعداد مستعمرات اصلی اين كشور بود.

● عدد 13 كوچكترين عددی است كه ارقام آن در پايه چهار معكوس 13 است. ( 13 در پايه چهار 31 است.)

● رويه‌ی بيضوی روی اعداد گويا كه دارای نقطه‌ی گويا از مرتبه‌ی 13 باشد موجود نيست.

● 2^13= 19+...+8+7

● عدد 2^13توسط مربعات مجزای اعداد 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 بيان می‌شود.

●طولانی ترين ركورد پرواز يك جوجه 13 ثانيه است.

سيزدهمين روز از فروردين شايد تنها بهانه‌ايی باشد برای گذر از ازدحام شهر و رفتن به طبيعت، اما خوب می‌دانيم اينبار نيز از نحسی 13 فرار می كنيم.

اما 13 برای شما تنها ياد آور نحسی آن است؟

●131211109876543212345678910111213عدد اول است.

● معكوس عدد 2^13 عددی اول است.

 ELEVEN + TWO = TWELVE + ONE( عبارت فوق تحريفی از حل معادله‌ی 13 است.)

● 13كوچكترين عدد اولی است كه از مجموع مربعات دو عدد اول مجزا يعنی 2^3+2^2 بدست می آيد.

●اقليدس و ديافانتی هر كدام 13 كتاب نوشته‌اند.

●با به كار بردن نخستين سه عدد اول داريم : 13=5+3^2

●فيلم" 13 نوامبر" ، آلفرد هيچكاك هيچگاه به پايان نرسيد.

●مجموع نخستين  13 عداد اول برابر 13 امين عدد اول است.

●رساله 13 جلدی Almagestبزرگترين كار بطلميوس بود. قضيه‌ی رياضی را با توجه به حركتهای ماه ،خورشيد و سياره ها را فراهم ساخت.

● مجموع باقی مانده های حاصل از تقسيم عدد 13 برنخستين اعداد اول تا 13 برابر 13 است.

● 13كوچكترين عدد اولی است كه مجموع ارقام آن مربع است.

●13كوچكترين عدد اولی است كه به شكل p^2+4( كه p اول است) نوشته می شود.

● اويلر 13 فرزند داشت كه 5 فرزند او به سن نوجوانی رسيده و تنها 3 نفر باقی ماندند.

● مجموع توانهای چهارم نخستين 13 عدد اول به علاوه‌ی عدد يك ، عددی اول(6870733) است.

● 13 كوچكترين عدد اول  Sextanاست اين عدد برابر است با :

(p = (x^6+y^6)/(x^2+ y^2

 

● اگر برای عدد اول pداشته باشيم:p-1)!="-1 " mod p^2 ) آن عدد، عدد ويلسون است. ( تنها اعداد شناخته شده 5 ،13 و 563 است.)

● (13+1)13-13^(13+1) عددی اول است.

● بد يمن بودن روز جممعه ايی كه 13امين روز ماه باشد يكی از خرافات رايج در جوامع است.

●13كوچكترين عدد اولی است كه به صورت مجموع مجزا از اعداد اول به شكل 4n+3نيست.

●به طور طعنه آميز گفته می شود كه : 13 ، 15 امين عدد خوشبختی است.

●13بزرگترين عدد اول فیبوناچی است كه(13)Fاول است.

13 از متصل شدن دو عدد نخست مثلثی ساخته می‌شود.( 1, 1+2, 1+2+3 ... اعداد مثلثی هستند.)

● مجموع نخستين 13 عدد اول 238كه مجموع ارقامش 13 است

● .به طور طبيعی هر سال 12 ماه دارد اما در حقيقت 13 ماه داريم تعجب نكنيد ماه آسمان را فراموش كرديد با دوازده ماه سال 13 می شود.

● 13="2^3+1^3+0^3

● كوچكترين عدد اولی است كه به صورت مجموع دو عدد اول ( 2+11) نمايش داده می‌شود و همچنين كوچترين عدد اولی است كه به صورت مجموع دو عدد مركب (4+9 ) نوشته می‌شود.

● 13بزرگترين عدد اول مينيمال در پای 3 است.

● 13/13333333333333 عدد اول است. (توجه كنيد كه تعداد ارقام 3 بعد 1 ، 13 عدد است.)

● 13="3+7+3(توجه" كنيد كه3^13="(7+3)+7^3)

● 0^10+2^10+3^10+5^10+7^10+11^10+13^10عدد" اول است كه بزرگترين عدد اول نا تيتانيك (Titanic Number) است. ( NumberTitanicاعداد اولی هستند كه تعداد ارقام آن بيشتر از 1000 است.)

● 13-13^2عدد اول است.

● 13+13+13/13+13*13+!13+13^13 و13+13+13/13+13*13+13^13 دو عدد پانزده رقمی اول هستند.

● 13جوابی برای معادله‌ی ديوفانتوسی (Diophantine Equation) z^2="x^3-y^3" است. يعنی؛ 3^7-3^8="2^13

● 13/(13+13+13+13+13+13+13+131313+13^13) عددی اول است كه شامل 13بار تركيباتی از عدد 13 است مثلا 131313سه بار 13 در آن آمده است.

● ماموريت قمر" آپولو 13" در مسير ماه بی نتيجه ماند علت انفجار در قسمتی از سفينه بود . نكته جالب اين است كه اين قمر در ساعت 13:13 پرتاب شده بود و اين اتفاق در 13 اوريل شكل گرفت. ( احتمالا روز جمعه!!!!!!!!)

● 13امين عدد اول مرسن عدد 1-521^2 و 13امين عدد لوكاس (Lucas Number) عدد521است.)اعداد لوكاس اعدادی هستند كه به نام رياضيدان فرانسوی EdouardLucasنامگذاری شده اند و در دنباله 1 و3و4و7 و11و.... قرار دارند اين دنباله به صورت ذيل ساخته می شود كه جمله اول 1 و دومين جمله 3 جمله های بعدی از مجموع دو جمله قبلی ساخته می شود مثلا جمله سوم مجموع جمله اول با دوم يعني 1+3 است.

● (13="(!3*!1)+(!3+!1)13" و 31تنها اعداد مرسن Emirp شناخته شده هستد.

● 13كوچكترين عدد اولی است كه به شكل p^2+pq+p نوشته می‌شود.

● معكوس ((1+13^13)^13) يك عدد Brilliantاست. ( به اعدادی Brilliantگويند كه دو فاكتور اول با طول يكسان دارند.)

 شايد خصوصيات جالب ديگری وجود داشته باشد كه هنوز به اين ليست اضافه نشده است و شما از آن اطلاع داريد، آنها را برای ما بفرستید.

 منبع: سایت خانه ریاضیات استان اصفهان

جمعه 11 آذر 1390برچسب:چیستان,جواب, :: 11:24 ::  نويسنده : ریاضی دان

سلام!

براتون یه چیستان ریاضی جالب دارم ؛ جواب این چیستان رو خودمون کشف کردیم (البته کشف که نه ؛ پیداش کردیم )

چیستان:

اگر یه ستاره مثل شکل زیر داشته باشیم و بخوایم اعداد 1 تا 12 رو جوری بچینیم که مجموع اعداد هر ردیف افقی تو ستاره بشه عدد 26 باید کدوم اعداد رو کجا بذاریم؟!

حداقل یکم بهش فکر کنید بعد برید ادامه ی مطلب جوابش رو ببینید



ادامه مطلب ...
جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 8:37 ::  نويسنده : ریاضی دان

 

نظر فراموش نشه !

 

سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:, :: 18:16 ::  نويسنده : ریاضی دان

سلام

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


ریاضی تنها یک علم نیست ... بلکه راهی ست برای رسیدن به خـــــــــدا...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 4
بازدید کل : 10651
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1